In 2050 hebben we een klimaatneutraal energiesysteem. We kijken daarbij naar het opwekken, transporteren, opslaan en gebruiken van schone energie.
Ook de groei van elektrisch rijden vraagt in toenemende mate om energie. Alles wat nu wordt gebouwd, moet voorbereid zijn op een toekomst waarin we enkel nog met uitstootvrije voertuigen rijden. Dit betekent dat private parkeervoorzieningen worden voorzien van laadpalen en (constructief) worden voorbereid op uitbreiding van laadinfrastructuur. Onder andere door te zorgen voor een netaansluiting met voldoende capaciteit. Daarnaast kan ook tijdens de bouw worden gekeken naar het gebruik van elektrisch materieel, waarmee niet alleen CO2- maar ook stikstofuitstoot wordt vermeden.
Raadpleeg voor een maatwerk advies het team Rotterdam Elektrisch via rotterdamelektrisch@rotterdam.nl
De ambitie is dat Rotterdam in 2040 een uitstootvrij mobiliteitssysteem heeft. Dit vraagt om inzet op drie sporen:
– Autoluwer maken van de binnenstad (Volumebeheersing);
– Stimuleren van wandelen en fietsen en zorgen voor aantrekkelijke vormen van collectieve mobiliteit, zoals kwalitatief OV en de beschikbaarheid van deelmobiliteit (Veranderen);
– Het uitstootvrij maken van het gemotoriseerd verkeer, inclusief mobiele werktuigen, bestelauto’s en vrachtauto’s (Verschonen).
In de Rotterdamse Mobiliteitsaanpak (RMA) wordt beschreven hoe op integrale wijze wordt gewerkt aan een bereikbare en leefbare stad, met aantrekkelijk openbaar vervoer en meer ruimte voor fietser en voetganger. In de Aanpak Nul Emissie Mobiliteit (NEM) worden de ambities en doelstellingen voor een uitstootvrij mobiliteitssysteem beschreven. Hierin is onder andere benoemd dat voldoende laadinfrastructuur randvoorwaardelijk is voor de transitie naar elektrisch rijden.
Bij de uitrol van laadinfrastructuur wordt het principe ‘ladder van laden’ toegepast: het laden wordt in eerste instantie op eigen (parkeer)terrein opgelost. Indien men geen eigen (parkeer)terrein heeft, plaatst de gemeente een laadpaal in de openbare ruimte.
Laadpalen op privaat terrein
In het Parkeerbeleid van de gemeente is opgenomen dat alle parkeervoorzieningen op privaat terrein (constructief) zijn voorbereid op laadinfrastructuur. En de netaansluiting heeft voldoende capaciteit, zodat ten minste 20% van alle parkeerplaatsen gelijktijdig kan laden. Op dit moment is de laadbehoefte misschien nog niet zo groot, maar dat zal snel veranderen. Door deze eis alvast mee te nemen in bouwprojecten voorkomen we dat bewoners op een later moment voor hoge kosten en overlast komen te staan. Daarnaast wordt ontwikkelaars aangeraden om de laadbehoefte van toekomstige bewoners te inventariseren en te zorgen voor voldoende laadpalen beschikbaar zijn bij oplevering van een project.
Openbare laadvoorzieningen
De gemeente zorgt voor voldoende openbare laadpalen, zoals bij openbare parkeerplekken in de wijk. Openbare laadpalen zijn bedoeld voor rijders van elektrische auto’s die niet op eigen terrein bij hun woning of het werk kunnen laden, voor bezoekers van Rotterdam of voor bedrijfsvoertuigen. Prognosekaarten voor de groei van elektrisch rijden zijn leidend bij de uitbreiding van het openbare laadnetwerk. Ook wordt datagestuurd geplaatst: op plekken waar veel wordt geladen, worden laadpalen bijgeplaatst.
Daarnaast is in het najaar van 2022 een concessie gesloten met TotalEnergies om op een aantal locaties in de stad snellaadstations te realiseren. Snelladen is vooral nodig voor specifieke doelgroepen, zoals logistiek en taxi’s.